piątek, 2 sierpnia 2013

odżywianie w ciąży - dieta w ciąży

Wiele osób myśli, że w ciąży można jeść wszystko, co tylko nam przyjdzie do głowy, czyli, że można się odżywiać, jak się chce i ile się chce. Niestety nic bardziej mylnego:(
Nie możemy sobie pozwalać na wszystkie nasze zachcianki i przede wszystkim powinniśmy "jeść dla dwojga, a nie za dwoje".

Na początku ciąży powinnyśmy otrzymać od naszego lekarza informację (na kartce bądź ustną), co nam wolno, a co nie jeść. W ogóle to jestem zdania, że podczas ciąży każda kobieta powinna mieć możliwość wizyty u dietetyka, a może powinno to być obowiązkowe?? (Co o tym myślicie?)

Dietetyk informowałby nas o wszystkich potencjalnych zagrożeniach związanych z niewłaściwym odżywianiem podczas ciąży oraz o tym, co powinniśmy jeść podczas ciąży, w jakich proporcjach itd.

Tymczasem rzeczywistość wygląda tak, że jeżeli chcemy coś na ten temat wiedzieć, to musimy poszukać, poczytać i się dowiadywać o wszystkim na własną rękę. To nie jest dla mnie osobiście problem, ale są kobiety, które nie mają możliwości kontaktu z komputerem, z internetem, nie mają pieniędzy na zakup książek, nie wiedzą, że jest coś takiego, jak zalecenia dotyczące odżywiania podczas ciąży. Tych kobiet mi żal.

Tu ja 7 dni przed porodem, tj. 10.06.2012. Brzuchol był ogromny:)





Zagrożenia związane z niewłaściwym odżywianiem w ciąży:
  • pierwsze to takie, że możemy za dużo przytyć a następnie po ciąży już nie schudnąć lub mieć bardzo duże z tym problemy. Ja przytyłam 20 kg i nawet nie wiem, kiedy??? Potem miałam problemy ze schudnięciem, na szczęście karmienie pozwala szybko, tj. w ciągu trzech miesięcy schudnąć dość sporo. Ja schudłam 25 kg w ciągu czterech miesięcy po urodzeniu dziecka. Odetchnęłam z ulgą...
  • drugie zagrożenie to pojawienie się w późniejszym okresie (po ciąży) różnych dolegliwości związanych z nadmiarem masy, a mianowicie: otyłość, cukrzyca, wady serca, kamica, żylaki itd...
  • niewłaściwe odżywianie przyczynia się do nadmiernego wzrostu wagi w ciąży, a z tym wiążą się także komplikacje ciążowe, porodowe i w okresie połogu, ponad to ciężarna jest narażona na poród przedwczesny i krwawienia, z reguły u takiej osoby poród odbywa się poprzez cesarskie cięcie, bardzo często dzieci kobiety nadmiernie otyłej w ciąży mają później także nadwagę.

Produkty zakazane:
  • sery pleśniowe (zawiera listerię tj. bakterię, która może spowodować ryzyko poronienia),
  • wątróbka (zawiera dużo witaminy A),
  • niepasteryzowane mleko (zawiera listerię tj. bakterię, która może spowodować ryzyko poronienia),
  • surowe mięso i ryby,
  • surowe jajka,
  • brudne, niedomyte warzywa - mogą zawierać toksoplazmozę,
  • alkohol (Oczywiście czasami lekarze pozwalają na jakąś lampkę wina lub piwo bezalkoholowe, które mimo wszystko ułamek alkoholu zawiera, ale to, czy to spożywamy, czy nie jest już naszą decyzją i naszym ryzykiem. Każda z nas bierze na siebie odpowiedzialność za dzidziusia i jeżeli uważa, że może sobie pozwolić na ten produkt to zrobi, jak uważa),
  • wszelakie fast foody, które zawierają dużo niezdrowych tłuszczów, soli i cukrów,
  • palenie papierosów (to nie produkt do jedzenia, ale wspominam o nim tu:))
Produkty, które należy ograniczyć, jeżeli je spożywamy:
  • kawę należy ograniczyć do około 2 filiżanek na dobę (większa ilość może spowodować niedowagę dziecka lub spowodować poronienie),
  • produkty zawierające duże ilości kofeiny, tu należy czytać, jak jemy coś nowego, co w sobioe zawiera. Czasami życie potrafi nas i tu zaskoczyć,
  • należy ograniczyć spożycie soli w potrawach, gdyż zwększa ona ryzyko nadciśnienia tętniczego i może być przyczyną obrzęków,
  • słodycze - to bezwartościowe produkty, które nie dają nic dziecko a nam dodają kilogramów,
  • napoje słodzone, napoje gazowane,

Produkty, które należy spożywać:
  • duże ilości warzyw i owoców, tu najlepiej surowych i bardzo dobrze umytych. Surowe warzywa i owoce zawierają dużo witamin i ważnych składników mineralnych,
  • nabiał, mleko, kefir i inne produkty nabiałowe. Te zawierają duże ilości wapnia bardzo ważnego dla prawidłowego rozwoju kości dziecka. To jest także bardzo ważne dla nas, bo dziecko wyczyszcza nasz organizm z wapnia i my na tym tracimy. Niektórzy lekarze-ginekolodzy sprawdzają poziom wapnia kobietom w ciąży i dają nam dodatkowe tabletki z wapniem. Ja biorę obecnie dodatkowo VIGANTOLETTEN 1000,
  • chleb razowy, kasze, płatki owsiane, czyli produkty zbożowe z pełnego przemiału,
  • dużo wody niegazowanej,
  • jajka gotowane,
  • mięso z małą ilością tłuszczu,
  • dwa razy w tygodniu ryby.
Mam nadzieję, że o niczym tu nie zapomniałam. Jeżeli tak to uzupełnię, a może wy jeszcze coś dołożycie od Siebie?:)



Bardzo dziękuję wszystkim za odwiedzenie mojego posta!!!
Gorąco zapraszam do dyskusji i komentarzy a także do obserwowania mojego bloga. 
Będą ciekawe konkursy!!!:))))
Chwalcie się swoimi dzieci i osiągnięciami związanymi z wychowaniem, a tym samym pomagajcie w wychowaniu innym.

2 komentarze:

  1. O Jezu! Ciąża to normalna i naturalna rzecz. Najpierw zachodzisz a potem rodzisz. Ciąża to jest czas kobiety. Czas żeby sobie pojeść, a nie się hamować. A Pani opisuje ciążę jakby to nie wiadomo cl było. Ja osobiście dzień przed moim porodem byłam w pracy. Jadłam to co chciałam. Jedyne czego nie spożywałam to fast food. Mój brzuch był ogromy bo dziecko ważyło 4kg. W dniu mojego porodu przed pójściem do pracy odeszły mi wody i zaczęły się skurcze. Zadzwoniłam do mojej położnej i pojechałam sama do szpitala. Rodziłam 8 godzin bez znieczulenia. A moje dziecko dostało 10 punktów w skali Apgar. Więc chyba lepiej przejść przez ciążę normalnie niż ograniczając się i chodzić po doktorach prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluje podejścia do odżywiania w ciąży, rodzenia bez znieczulenia i wagi dziecka:) Niestety nie zgadzam się w niczym, co Pani pisze:). Mam inne zdanie. Tymczasem serdecznie pozdrawiam i życzę zdrowia:)

      Usuń